قوانین رسمی تخته نرد
قوانین رسمی تخته نرد : تخته نرد یک بازی رومیزی با منوی فارسی برای دو بازیکن است. روی صفحه 24 مثلث وجود دارد که به تناوب رنگ هستند و به آنها امتیاز می گویند. در بازی تخته نرد و همچنین بازی تخته نرد آنلاین . مخصوصا تخته نرد شرطی این تخته به چهار ربع معروف به تخته خانه و تخته بیرونی بازیکن . تخته میز و تخته بیرونی حریف آنها از هم جدا شده است. تخته های خانگی . بیرونی توسط میله ای که در وسط میله قرار دارد از یکدیگر جدا می شوند . هر بازیکن 15 بازی دارد که باید با آنها بازی کند.
فهرست مطالب
تصمیم گیری برای اولین بار چه کسی
پس از دانلود اپلیکیشن تخته نرد و حکم آنلاین و نصب در ابتدای هر بازی ، هر دو بازیکن هر کدام یک تاس می اندازند تا مشخص شود چه کسی اول بازی خواهد کرد. بازیکنی که تعداد بیشتری را بچرخاند ، اول کار خواهد کرد. زیرا هر دو بازیکن تعداد مساوی را بچرخانند ، تا زمانی که کسی برنده شود ، به چرخش ادامه می دهند.
در مسابقات ، بازیکنان برای تعیین اینکه چه کسی در ابتدای هر بازی اول می رود ، غلت می زنند.
هدف بازی تخته نرد
شما در آخر باید تمام چکرهای خود را به صفحه خانه منتقل کنید و سپس آنها را یکی یکی تحویل دهید. اولین بازیکنی که همه چکرهای خود را تحمل می کند ، برنده بازی است.
حرکت چکر در تخته نرد
برای شروع نوبت ، ابتدا باید تاس ها را بچرخانید تا مشخص کنید . چند نقطه (همچنین به عنوان پیپ شناخته می شود) می توانید چکرهای خود را حرکت دهید. شما باید چکرهای خود را به جلو (خلاف جهت عقربه های ساعت) حرکت دهید. قوانین زیر اعمال می شود:
- شما اینجا یک جستجوگر را فقط به یک نقطه باز منتقل کنید. یک نقطه زمانی باز است که توسط دو یا چند شطرنج مخالف اشغال نشود.
- هر رول تاس یک حرکت جداگانه را تشکیل می دهد . به عنوان مثال ، اگر 3 و 6 رول کنید ، می توانید یک مکان جستجوگر 3 فاصله را به یک نقطه باز و 6 فضای دیگر را به یک نقطه باز منتقل کنید . یا یک جستجوگر را در مجموع 9 فاصله را به یک نقطه باز منتقل کنید . فقط اگر نقطه متوسط باشد ( یا 3 یا 6 فاصله از نقطه شروع) نیز باز است.
- برای یک دوبل بزنید (به عنوان مثال 6 و 6) شماره های تاس را دو بار بازی می کنید. دو برابر تا چهار حرکت را تشکیل می دهد.
- اگر از نظر قانونی امکان پذیر است ، لازم است از همه حرکت های رول استفاده کنید. اگر نمی توانید از همه رول های خود استفاده کنید ، باید از آنهایی که می توانید استفاده کنید و از سایر موارد صرف نظر کنید. شاید می توانید هر دو حرکت را انجام دهید اما هر دو حرکت را انجام ندهید ، شما باید از رول بالاتر استفاده کنید.
زدن و وارد شدن
بلات نقاطی هستند که فقط توسط یک جستجوگر اشغال می شوند. در قوانین رسمی تخته نرد هنگامی که یک چک کننده مخالف روی یک لکه قرار می گیرد . لکه زده می شود و به میله منتقل می شود. برای اینکه فقط چوب چک در نوار دارید ، اول باید قبل از انجام هر حرکت دیگری ، آن چکرها را وارد کنید.
برای ورود به یک چکر ، باید آن را به یک نقطه باز در صفحه اصلی حریف منتقل کنید . که مربوط به یکی از تاس های شماست. اگر هر دو نقطه باز نیست ، باید از نوبت خود صرف نظر کنید . چون فقط می توانید برخی از چکرهای خود را در میله وارد کنید . باید تا آنجا که می توانید وارد کنید و بقیه نوبت خود را از دست دهید.
هنگامی که همه چکرهای خود را در میله وارد کردید ، باید قبل از اتمام نوبت . از تاس های باقی مانده خود در حرکات قانونی (در صورت وجود) استفاده کنید.
تحمل کردن قوانین رسمی تخته نرد
وقتی که در بازی تخته نرد تمام پانزده چکر خود را به صفحه خانه خود منتقل کردید . می توانید تحمل آنها را شروع کنید. با غلت دادن یک عدد که مربوط به نقطه ای است که چکر در آن قرار دارد و سپس برداشتن آن از میله . می توانید یک چکر را تحمل کنید. غلتک 5 به شما امکان می دهد تا یک چک را در نقطه 5 (که دومین قسمت از چپ به راست روی صفحه خانه شما است) تحمل کنید.
اما در نقطه ای که رول نشان می دهد چکرز ندارید . باید یک حرکت معتبر با استفاده از یک چکر در یک نقطه با شماره بالاتر انجام دهید. حتما در نقاط با شماره بالاتر هیچ جستجوگر ندارید . می توانید از یک نقطه با شماره پایین یک چک را تحمل کنید. در این صورت شما مجبور به تحمل نیستید . مگر اینکه هیچ اقدام قانونی دیگری برای انجام وجود داشته باشد.
فقط در صورتی می توانید تحمل کنید که تمام چکرهای باقیمانده شما روی بازی تخته خانه شما باشد . شاید یکی از چکرهای شما در حین تحمل ضربه خورد . شما باید ابتدا آن چک را وارد کرده و دوباره به صفحه خانه خود منتقل کنید . قبل از اینکه بتوانید باربری را از سر بگیرید. اولین بازیکنی که همه چکرها را تحمل می کند ، برنده بازی است.
دو برابر شدن در قوانین رسمی تخته نرد
در هنگام بازی تخته نرد آنلاین . هر بازی 1 امتیاز (یا بیشتر در مورد Gammons و Backgammons) به برنده اعطا می کند. قبل از اینکه تاس ها را بچرخانید ، می توانید با انتخاب Double در ابتدای نوبت ، میزان سود بازی را دو برابر کنید.
و حالا توسط حریف به شما یک دبل داده شود . ممکن است در این صورت بازی را واگذار کنید و یک امتیاز به حریف خود بپردازید. همچنین می توانید دبل را بپذیرید و برای سهام بالاتر بازی کنید. بازیکنی که دبل را قبول کند . صاحب مکعب دو برابر می شود و فقط او می تواند دو برابر کند.
به دو برابر های بعدی دو برابر می گویند یا اما بازیکنی از دو برابر شدن امتناع ورزد ، باید قبل از دو برابر شدن سهم را پرداخت کند . در غیر این صورت ، او دو برابر را می پذیرد و صاحب جدید مکعب می شود.
گامون و تخته نرد در قوانین رسمی تخته نرد
برای پایان بازی تخته نرد بازیکن بازنده حداقل یک شکر را تحمل کند . برنده امتیازهایی برابر با عدد نشان داده شده روی مکعب دوبرابر می گیرد (اگر کسی دو برابر نکند 1) . با این حال ، اگر بازنده موفق به تحمل هیچ گونه چکرز نشده باشد . او گام می زند و برنده دو برابر ارزش مکعب دو برابر می شود . ولی بازنده هیچ شطرنجی به بار نیاورد و هنوز یکی از چکرهای خود را در میله نگه دارد . تخته نرد است و برنده سه برابر ارزش مکعب دو برابر می شود.